Tuesday 14 April 2015

kehidupan aku

Assalamualaikum dan salam sejahtera..terlebih dahulu saya ingin memanjatkan sukur ke hadrat ilahi kerana telah mewujudkan aku di atas muka bumi ini..Dalam post ini aku ingin menceritakan sejarah hidup aku sepanjang 22 tahun hidup di atas muka bumi ini...Nama diberi Muhammad Amirul Hazrim bin Mohammad..Aku dilahirkan pada 18 Julai 1993 oleh sepasang suami isteri yang diberi nama Mohammad Bin Abas dan Pauzah bt. Abd. Rahman.Aku dibesarkan dalam sebuah keluarga yang sederhana dari segi ekonominya. Bapa aku sebagai petani dan penternak lembu..aku dibesarkan dengan titik peluh seorang yang bergelar bapa yang sungguh tabah dalam membesarkan anak-anak. Aku mempunyai 7 orang adik beradik dimana aku merupakan anak yang bongsu. Ibu dan bapa merupakan insan yang paling aku sanjung dan sayangi,,,dia melahirkan dan membesarkan kami adik beradik tanpa ada rungutan walaupun mereka hanya mengunakan tulang empat kerat mereka untuk membesarkan kami.

   Seterusnya , aku ingin menceritakan sejarah hidup aku bermula dari kanak hingga ke sekarang ini. Aku mendapat pendidikan awal di sebuah sekolah yang terletak di perkampungan terpencil di Bachok,Kelantan.Nama sekolah tersebut ialah Sekolah Kebangsaan Chantum..aku menimba ilmu disitu dari darjah 1 hingga darjah 6..disamping aku belajar aku juga aka membantu ayah dan ibu ku mengusahakan tanaman Tembakau dan padi serta memelihara lembu..Walaupun pada usia aku masih kecil tetapui aku telah diberikan ajaran untuk mengusahakan pekerjaan tersebut untuk meringankan beban ibu dan ayah aku.Hanya itu sahaja yang aku mampu untuk membantu mereka pada usis itu.... aku dapat merasa keperitan pekerjaan mereka untuk mencari wang untuk membesarkan kami 7 adik beradik...Oleh sebaba itu aku tidak mahu sia-siakan pengorbanan mereka..aku berjanji akan belajar bersungguh-sungguh dan suatu hari nanti akan menjadi seorang anak yang berjasa dan dapat mengubah nasib keluarga aku...Pada waktu petang hari persekolahan dimana murid-murid lain sedang seronok bermain sukan di sekolah tetapi aku mengunakan masa tersebut untuk membantu ayahku di padang..ayah aku melarang aku untuk membantunya tetapi aku tetap berdegil untuk membantunya...Aku selalu mengungkap sebuah peribahasa kepada ayah aku iaitu'ringan sama dijingjing berat sama dipikul'..apaibila aku mengungkap peribahasa tersebut ayah tidak dapat berkata apa-apa selain daripada menhilingkan kepalanya....yang meninggalkan seribu persoalan dalam fikiran aku maksud hilingan kepala tersebut.....Aku juga bangga dengan semua abang dan kakakku kerana mereka semua dapat keputusan yang baik dalam peperiksaan...itu yang membakar lagi semangat kau untuk belajar bersungguh-sungguh untuk mengikuti jejak langkah mereka...pada usiaku 12 tahun aku menduduki UPSR..dukacita aku ingin menceritakan...dalam peperiksaan UPSR aku mendapat keputusan yang kurang baik dan tidak secemerlang kawan-kawan aku yang lain..Keputusan peperiksaan itu  memberikan tamparan yang paling hebat dalam hidup aku..Ibu dan ayahku sangat kecewa dengan aku..aku sedar ini merupakan balasan ke atas kesilapan aku kerana tidak menjalankan tanggungjawab sebagai seorang anak dan murid yang baik..sejak dari itu aku telah berikrar dan berjanji pada diri aku sendiri untuk membuktikan kepada semua orang yang aku boleh berjaya suatu hari nanti..aku bersyukur kerana ibu dan ayah aku masih memberikan aku sokongan dan semangat untuk menyambung pelajaran ke sekolah menengah...

       Selepas pada itu,,aku memulakan hidup baru apabila menjijakkan kaki ke sekolah menengah....nama sekolah tersebut ialah Sekolah menengah Kebangsaan Badak..Sekolah tersebut terletak disebuah pekan tiak jauh daripada rumah aku..sekolah itu banyak memberikan aku kenangan manis dan kenangan pahit..Sekolah itu yang menjadikan aku ini sebagai seorang pelajar yang berketerampilan baik....Disekolah itu aku mempunyai seorang guru yang cukup aku kagumi dengan sikapnya yang tulus ikhlas dalam mendidik anak didik beliau...guru tersebut yang banyak memberi dorongan dan semangat kepada aku untuk terus belajar dan terus belajar.......Setelah 5 tahun aku belajar disana dan sampai masa untuk aku menempuhi satu peperiksaan yang besar yang bakal menentukan masa depan aku..disebalik aku sibuk fokus terhadap pelajaran aku telah ditimpa masalah yang sangat besar dimana sehinnga sekarang ini tiada seorang pun yang mengetahui masalah tersebut...Aku ini selalu digelar sebagai seorang yang kuat berahsia.aku bukannya ape sebenarnya,,,bagi aku tidak semestinya semua perkara kita boleh berkongsi dengan orang kerana dalam hidup ini kita perlu mempunyai misi hidup untuk membaiki diri dari masa ke semasa..Tetapi aku bersyukur ke hadrat Ilahi kerana telah memberikan aku jalan penyelesaian yang teapt pada masanya...Dengan masalah tersebut jugalah aku boleh mematangkan diriku dan boleh dikatakan menjadikan diri aku ini sebagai bahan ekperimen untuk diri aku sendiri...Untuk tiak bercerita panjang dalam peperiksaan SPM aku berjaya mendapat keputusan yang cemerlang dan telah menjadi salah seorang pelajar cemerlang di sekolah tersebut..sungguh aku tidak menyangka dengan keputusan tersebut..munkin ini semua adalah hikmah disebalik kegagalan dan ujian aku dan keluarga aku sebelum ini,,..Ibu dan ayah aku sangat bangga dengan kejayaan aku..

       Selepas itu , aku ditawarkan belajar di sebuah universiti yang aku idam-idamkan selama ini...Aku berjaya melanjutkan pelajaran di Universiti Utara Malaysia..Apa yang paling aku gembira adalah aku dapat menyambung pelajaran di sana bersama-sama dengan sahabat baik aku semasa di sekolah iaitu Muhammad Arafaat B. Ismail...Aku begitu gembira dengan penat lelah aku selama ini mengulang kaji pelajaran akhirnya aku berjaya menyambung pelajaran di sebuah mahligai gading yang aku idam-idamkan selama ini...Dan ape yang paling membuatkan aku gembira sekali ialah kesemua adik beradik aku menjadi orang yang berguna kepada ibubapa,negara,bangsa dan agama.....Ibu dan ayah aku sangat dan bangga dengan kami kerana kesemua anak-anaknya menjadi orang yang berguna..dan niat kami adik beradik ingin menunaikan harapan ibu dan ayah kami dimana sudah lama dia hendah menjijakkan kaki ke tanah suci..Insya alllah ...jika dibenarkan oleh-Nya kami akan menghantar mereka ke Mekkah..Akhirnya,berkat susah payah ibu dan ayah membesarkan kami selama ini telah memberikan mereka satu kepuasan kerana dengan titik peluh dan tulang empat kerat nya berjaya mendidik anak-anak sehingga menjadi anak yang berguna....ALHAMDULILLAH......

Dalam post ni aku nak masukkan gambar-gambar kenangan keluarga kami untuk tontonan anda semua...






sekian terima kasih..AMIRUL

No comments:

Post a Comment