Wednesday 8 April 2015

Sumbangan Tun Dr Mahathir Mohamad( Perdana Menteri ke-4)



Semasa aku kecil nama aku hanya mengenali tokoh ini hanya pada namanya sahaja...Tokoh ini banyak menyumbangkan jasanya kepada pembangunan negara Malaysia...aku membesar dalam pemerintahannya di Malaysia..semasa usia aku dalam lingkungan antara 8-15 tahun aku hanya mendengar daripada mulut-mulut an kata masyarakat terhadap pemimpim ini...Yang aku tahu semua orang memuji kepimpinan beliau sedangkan pada masa itu aku sendiri pun belum mengerti pada itu maksud kepimpinan yang sebenar..Apa yang aku tahu beliau merupakan seorang pemimpin yang baik dan berjiwa rakyat..itu lah ynag menyebabkan beliau dapat memerintah negara Malaysia selama 22 tahun berturut-turut..
 Jadi dalam post aku kali ini aku ingin menceritakan sedikit sebanyak sejarah hidup dan sumbangan Beliau di sepanjang pemerintahan beliau.Di samping itu juga..sekarang ini beliau merupakan role model kepada aku kerana dia adalah seorang pemimpin yang sangat berkaliber dan disanjung oleh semua orang tidak kira didalam atau diluar negara...


Tun Dr Mahathir bin Mohamad dilahirkan pada 10 Julai 1925. Beliau yang cukup dikenali dengan "Dr. M" merupakan Perdana Menteri Malaysia yang keempat. Menggunakan nama timang-timangan sendiri, "Che Det" sebagai nama pena, beliau banyak menulis dengan artikel pertamanya disiarkan oleh akhbar The Straits Times Singapura pada 20 Julai, 1947 bertajuk “Malay Women Make Their Own Freedom”. Ketika penggal kepimpinannya dari 16 Julai 1981 sehingga 31 Oktober 2003, beliau berjaya membawa pembangunan melalui dasar-dasar dan perancangan yang diilhamkan dari kejayaan negara-negara luar sehingga mengangkat Malaysia ke pentas dunia sebagai salah sebuah negara yang berdaya maju di Asia Tenggara sehingga pernah dinamakan sebagai salah sebuah negara 'Harimau Ekonomi Asia'.
Usaha beliau yang paling diingati masyarakat Malaysia dan antarabangsa adalah ketika membawa Malaysia keluar dari Krisis Kewangan Asia 1997 di mana beliau telah menolak cadangan dan juga dana bantuan dari IMF yang beliau sifatkan akan memburukkan lagi krisis. Langkah-langkah radikal yang diambil dikritik hebat ketika itu oleh banyak pihak termasuk IMF sendiri. Malah, usaha tersebut turut dikecam walaupun lama selepas kemelut berakhir di mana beliau menyatakan kecaman dan pujian adalah norma ahli politik dan terserah kepada penilaian mana-mana pihak.
Beliau merupakan seorang tokoh politik yang bersifat vokal berhubung isu-isu antarabangsa sehingga ada yang mencetuskan kontroversi. Beliau menyokong "Sistem Ekonomi Pasaran" terkawal sebagai alternatif kepada "Sistem Ekonomi Persendirian" dan secara amnya menolak "Pasaran Bebas" (laissez-faire).
Gaya pemerintahan Dr. Mahathir juga sering kali dikritik dengan dilabelkan sebagai autokratik oleh pelbagai pihak termasuk badan dan media antarabangsa (contohnya, tajuk artikel tentang persaraan beliau oleh The New York Times menyimpulkan sifat autokratik beliau sepanjang karier politiknya) terutama berhubung Akta Keselamatan Dalam Negeri yang beliau terangkan sebagai tindakan pencegahan yang hanya diambil atas desakan semasa (penjelasan beliau diterima dan ditolak pembaca dengan pelbagai hujah). Selain itu, beliau tidak dapat lari dari tuduhan kronisme seperti pemimpin-pemimpin lain di dunia.
Antara projek-projek berprofil tinggi (juga digelar 'projek mega') yang dibangunkan pada zaman pentadbirannya termasuk Jambatan Pulau Pinang, Menara Berkembar Petronas, Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA), Koridor Raya Multimedia (MSC), Pusat Pentadbiran Putrajaya dan Litar Antarabangsa Sepang.

Bersara pada Oktober 2003, Dr Mahathir dianugerahkan Darjah Kebesaran Seri Maharaja Mangku Negara yang membawa gelaran Tun. Beliau turut dinobatkan sebagai "Bapa Pemodenan Malaysia" kerana berjaya membangunkan Malaysia menjadi sebuah Negara industri baru yang disegani di kalangan negara-negara membangun. Tempoh 22 tahun sebagai Perdana Menteri menjadikan beliau sebagai pemimpin kedua paling lama yang memegang jawatan tersebut di Asia Tenggara selepas Presiden Suharto dari Indonesia.

tanpa menceritakan dengan lebih panjang lagi..aku juga ingin memuat naik gambar-gambar diantara sumbangan yang dibuat oleh Tun Dr. Mahathir Mohammad sepanjang pemerintahan beliau sebagai Perdana Menteri Ke-4 Malaysia.

1) Perubahan dan pembaharuan dalam pentadbiran
2) Dasar Pandang Ke Timur
3) Dasar Kependudukan Malaysia Ke Arah 70 Juta Penduduk
4) Kempen Bersih, Cekap dan Amanah
5) Dasar Penerapan Nilai-nilai Islam Dalam Pentadbiran
6) Dasar Pendidikan Tinggi
7) Wawasan 2020.
8) Menara Kuala Lumpur
9) Kuala Lumpur City Centre (KLCC)
10) Pemilik Syarikat Proton
 



No comments:

Post a Comment